Sporten tijdens je zwangerschap

Sporten tijdens je zwangerschap

bron: fit.nl

Iedereen weet dat sporten gezond is, ook tijdens je zwangerschap. Hoe fitter jij bent, hoe beter je door de bevalling komt en daarna zal je ook sneller herstellen. Je moet alleen goed naar je lichaam luisteren.

Welke sporten

Over het algemeen kan je bijna alle sporten blijven uitvoeren tijdens je zwangerschap. Met sommige sporten moet je op een keer stoppen omdat het te zwaar wordt. Ook zijn er een aantal risicosporten waar je eigenlijk direct mee moet stoppen (paardrijden, skiën, parachutespringen, contactsporten, enzovoort). Daarna kan je bijvoorbeeld overgaan op (zwangerschaps)yoga, zwemmen of wandelen.

Waar op letten

Tijdens het sporten moet je iets meer letten op je lichaam. Zorg dat je steeds kleine beetje water drinkt, doe voorzichtig met high impactoefeningen en neem lichtere gewichten als normaal. Belangrijk is dat als je hartslag omhoog gaat, je nog een normaal gesprek kan voeren, dan weet je dat je nog niet te inspannend bezig bent

Wanneer te actief

Je merkt dat je te actief bezig bent als je last krijg van harde buiken, licht in je hoofd, duizelig of kortademig wordt. Dan moet je rustiger aan gaan doen.

Lekker thuis

Geen zin om naar een zwangerschapssportclubje te gaan of in de sportschool bezig te blijven? Je kunt thuis ook allerlei oefeningen doen om fit te blijven. Op YouTube zijn allerlei video’s te vinden met zwangerschapsoefeningen.

Nog meer informatie over sporten tijdens je zwangerschap, kun je hier vinden.

Have your say